Zahraniční turisti sa v Košiciach zaujímajú hlavne o históriu Tlačiť
Nedeľa, 25 September 2011 20:15
Letnú turistickú sezónu hodnotí organizácia Košice – turizmus pozitívne. "Uvedomujeme si, že sa musí urobiť ešte množstvo práce, aby do Košíc prichádzalo viac návštevníkov, ale prvé výsledky po roku fungovania našej organizácie začíname cítiť už dnes," uviedla marketingová manažérka Košice – turizmus Lenka Zajacová.
Návštevníkmi Košíc boli aj tento rok tradične naši susedia z okolitých krajín – Poliaci, Česi a Maďari, ale v početnom množstve objavujú mesto aj Nemci, Angličania, Američania a značný je aj záujem Francúzov. Z ďalších krajín to boli Španieli, Kanaďania, Taliani, Holanďania, Ukrajinci a Japonci.
"Požiadavky návštevníkov boli predovšetkým o informácie o meste – o pamiatkach ako Dóm sv. Alžbety, Urbanova veža, kostoly, múzeá, divadlá, kultúrny program a program filharmónie. Žiadaná bola aj mapa mesta a brožúra o meste. Židovskí návštevníci sa zaujímali najmä o synagógy a židovské cintoríny. Samozrejmosťou bol aj záujem o možnosti ubytovania v rôznych kategóriách vrátane autokempingu," doplnila Zajacová. Špecifický je záujem maďarských návštevníkov, ktorí sa vydávajú po stopách Františka II. Rákocziho a Sándora Máraiho.
"Do Návštevníckeho centra prichádzajú niekedy zaujímaví ľudia. Jedným z nich bol pán z USA, ktorý tu hľadal korene. Vraj jeho rodine v 15. a 16. storočí patrila polovica Košíc a v televízii v USA sa dopočul, že Košice budú Európskym hlavným mestom kultúry v roku 2013, a tak si sem odskočil z Budapešti na jeho ceste po Európe. Pánovi sme dali kontakt na profesionála, ktorý mu zostaví jeho rodokmeň," poukázala Zajacová aj na takúto oblasť služieb návštevníkom mesta.
Mnohých turistov zaujíma najmä história, napríklad kedy sa začal stavať Dóm sv. Alžbety, aké staré je mesto, koľko židov tu žilo, či mesto bolo zbombardované počas vojny. Návštevníci sa pýtajú aj prečo je v meste toľko tabúľ v maďarskom jazyku, aký je priemerný plat na Slovensku, koľko ľudí v Košiciach študuje na vysokých školách.
"Častokrát sa nám stalo, že po tom, čo z nášho návštevníckeho centra turisti odišli, po niekoľkých hodinách sa vrátili oznámiť nám, že sa im historické centrum veľmi páčilo a že boli spokojní, aký poriadok v centre máme. Tiež nám oznámili, že sa sem ešte vrátia, prípadne že sme urobili dobrý prvý dojem v meste," doplnila Zajacová.
Najžiadanejším artiklom v Návštevníckom centre organizácie Košice – turizmus sú podľa marketingovej manažérky pohľadnice so známkami, magnetky a hrnčeky s motívmi mesta alebo Košice 2013. Predávajú sa aj perá, tričká, DVD o východnom Slovensku, knihy o meste, tokajské vína, cyklistické mapy a turistické mapy, obrazy a ohlas mali aj kúsky mladých dizajnérov.
"Samozrejme sa nedá vyhovieť všetkým, priebežne dopĺňame suveníry a niekedy sa stane, že sa mapy – predovšetkým okolia Košíc, rýchlo vypredajú. Sťažnosti bývajú aj na navigáciu v meste, ktorú plánujeme v budúcom roku doplniť," uzavrela Zajacová.
Košice 24. septembra (TASR)