Slovensko rôzne správy Tisovec chce obnoviť historickú železnicu
Tisovec chce obnoviť historickú železnicu PDF Tlačiť E-mail
Streda, 01 Apríl 2009 18:25
Projekt na rekonštrukciu objektov v areáli starého depa na železničnej stanici v Tisovci podá onedlho na eurofondy tamojšie Občianske združenie (OZ) Zubačka. Rekonštrukcia za asi 3,34 milióna eur (100 miliónov Sk) má byť prvým krokom k znovuobnoveniu premávky na raritnej ozubnicovej železnici z Tisovca do Pohronskej Polhory.
Iniciátori si od tohto kroku sľubujú zvýšenia turistického ruchu v meste a jeho okolí. Podľa Petra Mináča, primátora mesta Tisovec, ktoré sa na projekte podieľa, čaká sa už len na výzvu, ktorá by mala byť zverejnená v máji. V prípade, že budú s projektom úspešní, už tento rok môžu vydať stavebné povolenie na rekonštrukciu starého tisovského depa.

To bude slúžiť ako zázemie pre budúcich pracovníkov i techniku. V depe má byť umiestnená aj plnička vody pre parné rušne, sklad uhlia, ale aj jeden z obnovených parných rušňov ako muzeálny exponát. Ak všetko pôjde podľa plánu, so znovuobnovením pravidelnej premávky, najmä pre turistov, sa počíta už na budúci rok.

Dovtedy sa majú pod dohľadom Železničného múzea v Bratislave zrekonštruovať dve lokomotívy, ktoré na tento účel priviezli pred časom z Rumunska. V súčasnosti ich opravujú v rušňovom depe vo Vrútkach. Podľa Mináča sú už na 60 percent obnovené. Trať z Tisovca do Pohronskej Polhory je dlhá 16 kilometrov, má prevýšenie 51 promile a prvé vlaky na nej jazdili už koncom 19. storočia.

Ozubnicový systém, ktorý sa nachádza na jej časti, sa už v takejto podobe nikde inde nenachádza. Parným lokomotívam pomáhal na ceste ešte v 60. rokoch uplynulého storočia, kedy tadiaľto prevážali rudu do železiarne v Podbrezovej. Uplynulé desaťročia však znamenali postupný úpadok a následne i zrušenie trate. Prvú historickú jazdu pre priaznivcov obnovy prevádzky tejto ojedinelej železnice zorganizovalo mesto Tisovec a OZ Zubačka v roku 2004.

Vlak premáva odvtedy na požiadanie najmä v letnej sezóne. Záujem je najmä zo strany nemecky hovoriacich turistov a školských výprav. Ozubnicový systém železníc, vybudovaný ešte za monarchie, existuje len na štyroch miestach Európy. Prvú takúto trať postavili v Rakúsku, druhú o niečo neskôr v Tisovci. Treťou v poradí bola ozubnica v českom Tanvalde a posledná v rumunskom Subcetate. Niektoré z nich sú už ale technicky neobnoviteľné.

Tisovec 30. marca (TASR)

Vaše hodnotenia

Prihláste sa pre pridanie názoru.
Posledná úprava Streda, 01 Apríl 2009 18:36