Slovensko Turistika turistické trasy Kremnické pohorie | turistická trasa
Kremnické pohorie | turistická trasa PDF Tlačiť E-mail
Turistická trasa začína na námestí v zlatom meste Kremnica pokračuje turistickou trasou značenou žltou značkou na Kremnický Štos, ktorý je vyhlásený za prírodnú pamiatku. Druhá alternatíva je z námestia po Zelenej ceste, ktorú obnovili Mestské lesy Kremnica.

Satelitná mapa trasy:

Pri ceste je prameň Grantík. Na Štóse pri tabuli č. 7, sa cesty rozdelia, Zelená cesta vojde do lesa na Výhliadku, odkiaľ sú krásne výhľady na Kremnicu a Hornú Ves, kde začína aj bielo/červenou značená Nevoľnická trasa, ktorá pokračuje na juh okrajom lesa súbežne so Zelenou cestou,  Cestou natrafíte na smerovú tabuľu k prameňu Zigalky a Útulni na Štóse. / Chodník odbočuje od smerovníka asi 100 m dole lúkou, tu sa pripojí na cestu, ktorá príde k prameňu Zigalky, ten okrem osvieženia informuje o smerovani ciest v jeho blízkosti. Jedna z nich ide na nevoľnickú chatu, pri ktorej je stavba útulni, v nej možno prečkať pri ohnisku nepriazeň počasia, alebo ošetriť zraneného, prípadne prespať pod srechou na svojich karimatkách. Pred chatou s útulňou už pristal aj vrtulník pre zraneného./ Zelená cesta - Nevoľnická trasa pokračujú súbežne až na Zákľuky. Z lúky vidieť Nevoľné. Na Zákľukách     odbočí Nevoľnická trasa skoro v protismere do ľava a pokračuje po bielo/červenej značke. Klesaním cez les príde na cestu Nevoľné - Kremnica, ktorú projektoval nevoľnický rodák.  po 200 metroch mierneho stúpania asvaldovou cestou vystúpa ku Grantu na hornom konci Nevoľneho. Pokračuje dolu dedinou ku smerovníku na Peňažnú. V dedine sa nachádza kostol, postavený v v zložitých podmienkach za socializmu, zvláštnej architektúry a z futbalového ihriska sú famózne pohľady na Štiavnické pohorie a Vtáčnik. Od smerovníka v dedine pokračuje trasa značená bielo/žltou začkou ku krížu v Peňažnej, ktorý vidieť, najmä pri západnom slnku z celej dediny, . Po opustení dediny klesá starou mlynskou  cestou do doliny Biely potok, tu murovaný smerovník navedie trasu na lesnú cestu z ktorej po 200 metroch odbočí na závoznú cetu. /V mieste odbočenia a pokračovaním hore dolinou okolo prameňa Peňažnása nachádza útes Prieboj./  Závozná cesta vystúpa na okraj lesa, kde sa pripojí trasa Peňažná označená bielo/modrou značkou. / V mieste spojenia ciest prudkým výstupom chodník dosiahne krížovú cestu, ktorá končí v Bralách, na ktorých je 6 m vysoký kríž./  Zo spojnice ciest  biela/žltá a biela/modrá klesá modrou značená trasa Peňažná dolu pasienkou s názvom Hrb svýhľadom na Štiavnické pohorie a Ostrú horu. Na hrbe je opustený salaš, ktorý môže poskytnúť ochranu pred nepriazdňou počasia. Ďalším klesaním dosiahne trasa dedinu Ihráč v časti Chmelienec, po krátkej chôdzi dedinou nad  Obecným úradom v časti nazvanej Čertov kút skončí modrá trasa a začína bielo/červená trasa Ranňovka, ktorá ide nad dedinou a po miernom stúpaní v prvej časti trasy a prudkom klesaní končí v Ihračskom Areáli snov. /Tu sa nachádza Ihračské kamenné more, za pozornosť stojí južny a severný pohľad, Kostol Krista Kráľa, Futbalové ihrisko Olympic a neodmysliteľná Skamenelá Panna./  Z Areálu snov pokračujeme okolo ihriska bielo/zelenou značenou trasou po polnej ceste na grúň  a prudkým klesaním pod bralami Štetky do doliny Vápenná. Chodník je starý niekoľko storočí a slúžil uhliarom z Ihráča ako skratka do lesnatých dolín za prácou pri pálení uhlia. Po 150 metroch dolu  dolinou je lesnícka chata Vápenná, tu sa pripojí dolina Čierna voda, po ktorej ide registrovaná modro značená trasa. Ďalším klesaním vedľa potoka sa po 500 metroch bielo/zelená trasa končí na Ihračskom jazere, pri ktorom je Jazerný prameň. Od jazera po modrej značke dolu dolinou prídete do osady Ihráč-píla a ďalej na ráscestie Jastrabá-Ihráč-Trnava Hora. / Pokračovaním po modrej cez Jastrabú končí modrá na železničnej zástavke Jastrabá odkiaľ možno navštíviť ryolitový útvar Jastrabskú skalu./  Z ráscestia smerom na Trnavu Horu začína trasa Budiná značená žlto/červenou značkou. Po 50 metroch od ráscestia trasa odbočí doľava  cez most a lesnou cestou medzi chatami strmou dolinkou okolo prameňa Snoža vystúpa k prameňu Budiná. Od prameňa ide po vrstovnici doprava na hrebeň a potom doľava do dolinky Hrabíky. Z dolinky stúpa k poľovníckej chate, naproti chate je pomník lesníka Minku, ktorého omylom zastrelil maďarský diplomat na polovačke. Trasa pri chate sa prudko otočí do protismeru a cez kľačanské lúky pokračuje do obce Kľačany, Z Kľačian sú krásne výhľady na Jastrabú a Štiavnické pohorie. Na dolnom konci dediny sa nachádza pamätník padlým v SNP. Trasa pokračuje cez Hornú Trnavu Horu, / neďaleko sa nachádza osada Ladno s výhladom na Zvolen/  Z trasy asi 500 metrov pod dedinou sú krásne výhľady na Jalnú a údolie Hrona potom trasa zostúpi z asfaldovej cesty na dobre udržiavaný chodník, ktorý je skratkou medzi Hornou Trnavou Horou a Trnavou Horou. Dolu dedinou po perkročení železničnej trasy, trasa končí na ceste Žiar nad Hronom-Zvolen naproti mostu cez Hron. Na konci trasy je autobusová zástavka a železničná stanica Jalná. Magistrála prechádza zo severu na juh celou Nevoľnickou kotlinou. Výhodou magistrály je, že môžete pôvodný zámer prejsť celu trasu zmeniť v ktorejkoľvek dedine kde sú autobusové stanice.

Odchody autobusov z jednotlivých dedín: