Liptov | cyklotrasy PDF Tlačiť E-mail

Región Liptov ponúka pestré možnosti na cykloturistiku. Na jeho území sa nachádzajú až dva národné parky Vysoké a Nízke Tatry, ktoré sú ako stvorené na horskú cykloturistiku. Okrem horských cyklotrás môžu cykloturisti využiť menej náročné trasy napríklad v okolí priehrady Liptovská Mara.

1. MLYNY OBLAZY

Povrch: lesná cesta
Vzdialenosť: 6 km
Obtiažnosť: stredne ťažký terén, zvlnený, niekoré úseky prechod peši
Čas: 1-1,5 hod

Ak máte chuť na trochu náročnejšie off-road stupáky a zjazdy určite to vyskúšajte. Pravdepodobne už budete mať prejdený náučný chodník Kvačianska-Prosiecka dolina, takže budete vedieť, aký terén na vás čaká. Z Kvačian červenou značkou k ústiu Kvačianskej doliny, tu si podľa možností nastavte najľahší prevod, čaká na Vás náročné stúpanie na Hladkú skalku. Držte sa radšej na pravom okraji cesty, ku koncu je terén dosť technický s väčšími skalkami, neskôr s hladkými skalami v prudkom stúpaní, odporúčame radšej zosadnúť a najťažší úsek potlačiť bicykel popri sebe. Po tomto úseku na vrchole je nádherný pohľad na skalu s menom " Jánošíkova hlava ", sami uvidíte prečo. Daľej nasleduje už miernejšie stúpanie na výhliadku do kaňonu " pod Uhliskami ". Terén mierne klesá, stúpa, jazda na horáku je radosťou. Nasleduje stúpanie na najvyšší bod trasy - Roháč, kde určite zosadnite a pokochajte sa najkrajším výhľadom na kaňon Kvačianskej tiesňavy. Teraz určite oceníte, že je už koniec stúpania a môžete si to pustiť dolu cestou, prakticky až k odbočke na Mlyny Oblazy. Ak máte odvahu, môžete to skúsiť chodníkom, ale odporúčam na prudkom klesaní radšej zosadnúť ako skončiť so zranením, ak máte odvahy menej, kľudne pokračujte smerom na Huty. Po klesaní odbočte doľava pre dreveným mostom ponad Kvačianku. Pomerne pekným terénom sa dostanete až ku mlynom. Naspäť môžete bicykel vytlačiť chodníkom po modrej na cestu, alebo cestou smerom na Huty a pred mostom doprava na Kvačany.

2. SUCHOU DOLINOU

Povrch: asfalt, poľné cesty
Vzdialenosť: 12 km
Obtiažnosť: ľahký terén
Čas: 3-4 hod

Trasa: Kvačany - Lipt. Matiašovce - Podmeštrová - Suchá dolina, Solisko a späť. Pri krčme v Kvačanoch odbočte na juhovýchod (cesta do bočnej ulice ), pokračujte poľnou cestou. Po miernom zjazde odbočte doprava do lesíka a za lavičkou ponad Suchý potok odbočte doľava. Po križovatke s hlavnou cestou (Vyšné Matiašovce) pokračujte po nej až k prudkej približne 150 stupňovej zákrute (Podmeštrová) kde začína prudké stúpanie. Tu odbočte na východ na menej kvalitnú asfaltovú cestu (Suchá dolina). Stúpaniami s rozličnou obtiažnosťou pokračujte až na koniec asfaltovej cesty. Vpravo sú miestami viditeľné Sivý vrch a Ostrá, patriace k Západným Tatrám, vľavo Holica, najvýchodnejší vrchol Chočských Vrchov.

Naspäť si môžete vychutnať zjazd Suchou dolinou, pozor však na zákrutách na lesnícke autá. Od Podmeštrovej pokračujte hlavnou cestou až do Nižných Matiašoviec, kde za pozornosť stojí hlavne rímsko-katolícky kostol sv. Ladislava, renesančno-barokový zo začiatku 16. stor. s barokovým opevnením zo 17. stor. s nárožnými baštami a strielňami.

3. NA HAVRÁNOK

Povrch: asfalt
Vzdialenosť: 25 km
Obtiažnosť: ľahká
Čas: 3-4 hod

Trasa: Kvačany - Liptovská Sielnica - Hliník - Bobrovník - Havránok a späť. Z Kvačian pokračujte hlavnou cestou smer Liptovský Mikuláš, na križovatke pri Brniciach odbočte doprava, smer Ružomberok. Cestou okolo Liptovskej Mary sa Vám naskytajú nevšedné pohľady na všetky liptovské pohoria a ako bonus aj Vysoké Tatry s majestátnym Kriváňom. Za obcou Hliník na križovatke odbočte na Bobrovník, resp. Havránok či hotel Jamajka. Po prehliadke múzea vo voľnej prírode pokračujte ku hrádzi, kde sa nachádza pôvodný kostolík obce Liptovská Sv. Mara, ktorá bola výstavbou vodného diela zatopená. Pri kostolíku je možnosť občersviť sa v penzióne. Cesta späť je taká istá.

4. OKOLO LIPTOVSKEJ MARY

Vzdialenosť: 39 km
Prevýšenie: 300 m

TRASA: Liptovský Mikuláš - križovatka pri LIptovskej Sielnici (9 km) - Bešeňová (10,5 km) - križovatka pri Parizánskej Ľupči (3,5 km) - LIptovský Mikuláš (16 km)

Trasa vedie okolo vodnej nádrže Liptovská Mara mierne až málo členitou odlesnenou Liptovskou kotlinou s peknými panoramatickými výhľadmi na okolité pohoria. Jestvuje možnosť skrátenia alternatívnou trasou cez Vlachy. Celá trasa vrátane skratky je dobre zjazdná na cestných bicykloch. MAPA: Podrobná cykloturistická mapa Orava - Liptov - Horehronie v mierke 1: 100 000 (list 2) z edície cykloturistických máp VKÚ Harmanec.

6. DOLNOLIPTOVSKÁ

Vzdialenosť: 58 km
Prevýšenie: 606 m

TRASA: Ružomberok - Liptovská Osada (15 km) - Liptovská Lúžna (5 km) - Železné (7,5 km) - Partizánska Ľupča (15 km) - Bešeňová (4,5 km) - Ružomberok (11 km)

Trasou sa možno dostať do západnej časti Nízkych Tatier, jej záverečný úsek prechádza Liptovskou kotlinou. Vedie po pomerne rušnej komunikácii, ale aj po tichých lesných cestách. Zahŕňa jedno náročné stúpanie a je zjazdná pre cestné bicykle.

7. KVAČIANSKA

Vzdialenosť: 47,5 km
Prevýšenie: 523 m

TRASA: Liptovský Mikuláš - križovatka pri Liptovskej Sielnici (9 km) - Kvačany (5 km) - križovatka pri Hutách (8 km) - Podmeštrová (10 km) - križovatka pri Liptovskej Sielnici (6,5 km) - Liptovský Mikuláš (9 km)

Trasa prechádza rozhraním Chočských vrchov a Západných Tatier, vďaka čomu je krajinársky mimoriadne atraktívna. Vedie romantickou Kvačianskou dolinou i vyhliadkovým úsekom na spiatočnej ceste. Na dĺžke asi 2,5 km cez Kvačiansku dolinu je pre cestné bycikle zjazdná s problémami.

8. DEMÄNOVSKÁ

Vzdialenosť: 16 km
Prevýšenie: 543 m

TRASA: Liptovský Mikuláš - Jasná (16 km) vedie Demänovskou dolinou, najznámejšou a najnavštevovanejšou dolinou v Nízkych Tatrách. Končí sa pri Vrbickom plese. Je bez problémov zjazdná pre cestné bicykle.

9. HORNOLIPTOVSKÁ

Vzdialenosť: 59,5 km (A), 73 km(B)
Prevýšenie: 280 m (A), 623 m (B)

TRASA: Liptovský Hrádok - Kráľova Lehota (4,5 km) - Čierny Váh (13 km) - Štrba (13,5 km) Variant A: Štrba - Važec (7,5 km) - Kráľova Lehota (16,5 km) - Liptovský Hrádok (4,5 km) Variant B: Štrba - križovatka pri Štrbskom Plese (10,5 km) - Podbanské (15,5 km) - Liptovský Hrádok (16 km)

Trasa prechádza územím horného Liptova na rozhraní medzi Nízkymi a Vysokými Tatrami. Spoločný úsek po Štrbu vedie prevažne zalesnenou dolinou Čierneho Váhu. Kratší (a zároveň pohodlnejší) variant A predpokladá návrat východnou časťou Liptovskej kotliny. Dlhší variant B zahŕňa pomerne náročné stúpanie na Cestu slobody. Oba varianty sú bez problémov zjazdné pre cestné bicykle.

Vaše hodnotenia

Prihláste sa pre pridanie názoru.